Bu yaz her yerde bir oyun havası hakim. Henüz İspanya’nın kupayı kaldırdığı Euro 2024 turnuvası üzerinden bir hafta geçti. Sezon başında Fransa Açık’ta şampiyon olan Carlos Alcaraz, Wimbledon tek erkekler finalinde, Novak Djokovic’i 3-0 mağlup edip üst üste ikinci şampiyonluğuna ulaştı. Paris’te düzenlenecek Olimpiyat Oyunları ise haftaya start alacak fakat ilginç olan bu kez gazete manşetlerinde ve sosyal medyada sadece kazananlar değil en şık giyinenler de yer aldı. Wimbledon tek erkekler finalinde izleyiciler arasında yer alan İngiltere Galler Prensesi Kate Middleton’ın mor elbisesi; Roland Garros Yarı Final turunda Alcaraz’a yenilen Jannik Sinner’in Gucci işbirliği ve Belçika’nın ulusal simgelerinden biri olan çizgi roman karakteri Tenten’i EURO 2024 formalarında nasıl kullanıldığı spor sayfalarını ve platformlarını bir hayli meşgul etti.

Tokyo 2020’nin ardından Team Türkiye’nin Paris 2024 için seyahat ve seremoni kıyafetleri Vakko tarafından hazırlandı.

Gülizar filmi, tacize uğrayan kadınların sesi olacak Gülizar filmi, tacize uğrayan kadınların sesi olacak

Modanın sporla güncel iletişimini ve lüks markaların pazarlama stratejilerini ortaya koyan bu yansımalar ister istemez dikkatleri 2024 Paris Olimpiyat ve Paralimpik Oyunları’na çevirdi Söz konusu ev sahibi modanın başkenti Paris ve oyunların sponsoru dünyanın en büyük lüks grubu olan LVMH olduğundan bu kez rekabet sahalardan lüks pazarına sıçradı; tasarım takımların elindeki en önemli oyuncudan biri haline geldi. Dünya çapında üç milyara yakın seyirciye ulaşması beklenen Olimpiyat Oyunları henüz başlamadan lüks sektörü için mükemmel bir pazarlama platformuna dönüştü.

Kırmızı tabanlı topuklu ayakkabılarıyla ünlenen Christian Louboutin Küba Milli Takımı’na özel tasarımlar sunmuştu.

Fransız şıklığının simgelerinden biri haline gelen Berluti, Olimpik ve Paralimpik Oyunları açılış töreni için Fransa Milli Takımı’na özel tasarımlar üretti. Ünlü mücevher markası Chaumet Olimpiyatlar için bronz, gümüş ve altın madalya tasarımları sundu. Dior, artistik jimnastik şampiyonu Mélanie de Jesus dos Santos’a, tekerlekli sandalye tenisinde üç kez Fransa şampiyonu Pauline Déroulède’ye ve para-bisiklet madalyalı Marie Patouillet’e olimpik ve paraolimpik oyunlarında sponsor oldu. Kenzo’nun Fransız judo takımı için kimonolar tasarlayacağı haberleri paylaşıldı. İtalya takımının resmi kıyafet sponsorunun Emporio Armani olduğu açıklandı.

Bu sene Fransız judo takımının kıyafetlerini Kenzo tasarladı.

Olimpiyat üniformaları sadece bu sene değil; tarih boyunca ve sadece teknik özellikleriyle değil, dönemin ruhunu yansıtan tasarımlarıyla da gündem olmuştu. Paris 2024 Olimpiyatları’na geri sayım başlamışken tarihe geçmiş Olimpiyat moda kesişiminden doğan en dikkat çekici anlara bir göz atalım.

1968

Olimpiyat tarihinde özel bir yere sahip olan Mexico City’de gerçekleşen 1968 Olimpiyatları tasarımın her alanında bir şölen gibiydi. Pedro Ramírez Vázquez tarafından tasarlanan logo, zamanın modasını yansıtıyordu: hippi psychedelia. Görsel kimliğinin renk paleti, ülkede görülebilecek ve deneyimlenebileceklerin bir yansıması olan 19 yoğun ton ve koyu siyahtan oluşuyordu. Oyunları sembolize etmek için kullanılan piktogramlarda sporcu silüetleri yoktu, bunun yerine spor malzemelerine odaklanılıyordu. Tasarıma tipografiden mimariye kapsamlı bir bakış sunan bu Olimpiyatlar’a Angie Amrein ve Julia Johnson-Marshall tarafından tasarlanan görevli kıyafetleri damga vurmuştu: Pop art desenli, yüksek yakalı mini elbiseler...

Berluti Fransız Milli Takımı’nın tören formalarını tasarladı.

1972

Olimpiyat modasına damgasını vuran tasarımcıların başında şüphesiz spora merakıyla tanınan André Courrèges geliyordu. Tarihe sonrasında yaşanan üzücü olaylarlar da kazınan 1972 oyunlarına ilk başta Nazi rejiminin gölgesinde yapılan 1936 Berlin Oyunları’ndan sonraki ilk organizasyon olması nedeniyle daha rahat bir karakter kazandırmak istenmişti. Oyunların görsel kimlik tasarımı Bavyera esintiliydi; renk paleti hafif mavi, yeşil, lavanta, turuncu ve gümüş gri olarak tanımlanmıştı ve korkutucu algıyı değiştirmek adına kırmızıyı dışlıyordu. Bu kadar net tanımlar bulunmasına rağmen Courrèges, Daniel Hechter, Louis Féraud, Nino Cerruti bu görevi üstlenmişti. Ekip canlı mavinin kullanıldığı tulumlar, beyzbol şapkaları, mini etekleri içeren bir Olimpiyat kiti tasarlamıştı. Courrèges’ın uzay devrini başlatan tasarımları sadece moda tarihine değil spor tarihine de damga vurmuştu.

1972 Münih Olimpiyatları’na André Courréges dokunuşu.

1976

Amerika’nın Olimpiyatlara katılımı 19. yüzyılın sonlarına doğru başladı, ancak takıma bir “tasarımcı” alınması 1976’da başladı. Takımın çalıştığı ilk modacı ünlü Studio 54 tarzıyla ünlü Halston’dı. 1992’ye kadar aynı yıl içinde düzenlenen yaz ve kış olimpiyatları için takım üniformlarını tasarlayan Halston, kış sporcuları açılış törenine kapüşonlu lacivert ceketler ve haki pantolonlar, yaz oyunlarına katılanlar için beyaz fermuarlı ceketler, lacivert pantolonlar ve şık boyun fularlar önermişti. Bugün parlak bayrak renkleri ve ışıltılı yıldızlarda süslenen ABD takımı o günlerde yüksek yakaları, paçaları geniş ve kırmızı-beyaz-mavi yıldız detaylı üniformalarıyla 70’lere özgü bir silüet taşıyordu.

Jannik Sinner Gucci kampanyasının
yüzü oldu.

2016

Kırmızı tabanlı topuklu ayakkabılarıyla tanınan ve son zamanların güzellik anlayışını şekillendiren Christian Louboutin, 2016 Rio Olimpiyat Oyunları için Küba Milli Takımı’nın üniformalarını tasarlamıştı. Eski profesyonel hentbol oyuncusu ve Fransız online perakende mağazası SportHenri.com’un kurucusu Henry Tai işbirliğinde üretilen tören kıyafetleri Küba mirasına göndermeler içeriyordu. Kırmızı, bej ağırlıklı Küba mirasından esinlenen tasarımlar tabiki sadece moda iklimini değil politik gündemi de değiştirmişti.

1976’da ünlü modacı Halston ABD milli takım üniformalarını tasarlamıştı.

2020

Pandemi nedeniyle 2021’e ertelenen Tokyo 2020 Olimpiyat Oyunları ve Paralimpik Oyunları’nda Türkiye Milli Takımı tören formalarını Les Benjamins markasının kurucusu Bünyamin Aydın tasarlamıştı. Tasarımda Aydın Türk kültürünü şekillendiren estetik öğelerden ilham almıştı. Kilim desenlerinin tekrar edilmesiyle elde edilen dokular birlik, yaratıcılık ve çeşitlilik kavramlarına vurgu yapıyordu.

1968’de Mexico City’de düzenlenen Olimpiyatlar’da tasarlanan tipografiler dikkat çekmişti.

Kaynak: Oksijen